Την Τετάρτη 22/4 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατέθεσε σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για τη παιδεία το οποίο, έρχεται να πλήξει συνολικά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ενώ ουσιαστικά αποτελεί συμπλήρωμα του νόμου Κεραμέως που πέρασε πριν μερικούς μήνες. Η υπουργός παιδείας και θρησκευμάτων δεν θέλησε να αφήσει την ευκαιρία της καραντίνας να πάει χαμένη και εν μέσω πανδημίας, επιδιώκει να περάσει ένα νέο νόμο συμπλήρωμα σε αυτόν που πέρασε προηγουμένως, μην αφήνοντας τη δυνατότητα για αντίλογο και ουσιαστικά την αντίδραση του πανεκπαιδευτικού κινήματος.
Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο διαμορφώνεται σε ένα εξοντωτικό περιβάλλον, μέσω της εντατικοποίησης και της πειθάρχησης που επιδιώκεται να εδραιωθεί ακόμα περισσότερο. Τα νέα μετρά προβλέπουν όχι μόνο την επιβολή νέων εμποδίων για την εισαγωγή μαθητών/ριών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά δυσχεραίνει ακόμη και την παραμονή τους στην δευτεροβάθμια αφού επαναφέρεται η τράπεζα θεμάτων και για τις 3 τάξεις του Λυκείου και αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα, διατηρώντας το λύκειο ως εξεταστικό κέντρο. Φυσικά τεράστιο ρόλο στον αποκλεισμό μαθητών αλλά και την παρμονή τους στη δευτεροβάθμια παίζει και η θεσμοθέτηση της βάσης του δέκα για την προαγωγή ή την απόλυση των μαθητών από το Λύκειο. Ταυτόχρονα σε αντίθεση με την γενική γνώση και παιδεία επαναφέρονται οι ομάδες προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου στοχεύοντας στην πρώιμη εξειδίκευση και επαγγελματική επιλογή των μαθητών. Τον αποκλεισμό όμως μαθητών/ριών από τη δημόσια εκπαίδευση ενισχύει και το ηλικιακό όριο εγγραφής στα ΕΠΑΛ που θα είναι στα 17 έτη μπλοκάροντας χιλιάδες μαθητές από το να ακολουθήσουν την ειδικότητα που επιθυμούσαν.
Το Κράτος φυσικά δεν θα μπορούσε να πετύχει την περαιτέρω εντατικοποίηση των μαθητών χωρίς περαιτέρω πειθάρχησή τους, έτσι μέσω της σκοταδιστικής απόφασης για την επαναφορά στο απολυτήριο της αξιολόγησης της διαγωγής, προσπαθεί να επεκτείνει το αφήγημα «νόμος και τάξη» ακόμη και μέσα στις σχολικές αίθουσες. Επιπλέον η Κυβέρνηση εμμένει και στο αφήγημα της αριστείας συμφώνα με το όποιο στην εκπαιδευτική διαδικασία θα έχουν θέση μόνο οι «δυνατοί» μαθητές ενώ οι μαθητές που έχουν δυσκολίες θα μένουν πίσω και θα πετιούνται έξω από αυτήν για να ενδυναμωθούν οι ήδη «ικανοί» οξύνοντας έτσι ακόμα περισσότερο τις ήδη υπάρχουσες εκπαιδευτικές, οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες.
Το νομοσχέδιο αυτό όμως δεν πλήττει μόνο τους μαθητές και τις μαθήτριες της δευτεροβάθμιας αλλά και τους/τις εκπαιδευτικούς αφού η αξιολόγηση τους γίνεται πιο ασφυκτική καθώς εισάγεται η αρνητική βαθμολόγηση στα συστήματα αξιολόγησης ενώ θα αξιολογούνται τόσο στο εσωτερικό του σχολείου όσο και από εξωσχολικούς φορείς. Ενώ στα πειραματικά και στα πρότυπα σχολεία, στα οποία κατά κανόνα εφαρμόζονται μέθοδοι που μελλοντικά χρησιμοποιούνται σε καθολική κλίμακα, όποιος καθηγητής/τρια δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στα κριτήρια αξιολόγησης δεν θα μπορεί για 3(!) χρόνια να υποβάλλει αίτηση για πρόσληψη.
Αλλαγές γίνονται όμως και στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα ιδρύονται νέα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που στόχο έχουν να προσελκύσουν φοιτητές/ριες από το εξωτερικό. Φυσικά τα προγράμματα αυτά δεν θα παρέχονται ελαφρά τη καρδία καθώς όπως ήδη γνωρίζουμε από τα ήδη υπάρχοντα ξενόγλωσσα π.σ. τα δίδακτρα για τους φοιτητές-πελάτες είναι βέβαια. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση των «αρίστων» και του «σκοιλ ελικίκου» επιδιώκει να προσθέσει ένα έξτρα κριτήριο για τους/τις φοιτητές/ριες που αιτούνται μεταγραφή σε άλλη σχολη, το ακαδημαϊκό. Έτσι αν δεν είσαι αριστούχος φοιτητής δεν θα δικαιούσαι μεταγραφή, άσχετα αν δεν αντέχει η τσέπη σου τις σπουδές εκτός πόλης κατοικίας, άσχετα αν ο/η αδερφός/η σου σπουδάζει στην άλλη άκρη της Ελλάδας, το παν είναι να ανήκεις στους «άριστους» και όχι στη πλέμπα. Επιδιώκοντας λοιπόν τον αποκλεισμό όλο και περισσοτέρων φοιτητών/ριών από τη τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενισχύοντας παράλληλα την ιδιωτική εκπαίδευση(δεν έδωσε άδικα γη και ύδωρ στα κολλέγια άλλωστε η Κεραμέως), το υπουργείο παιδείας θέλει να μειώσει τις μεταγραφές των φοιτητών ενώ παράλληλα τους κάνει τις ζωές πατίνι εντατικοποιώντας τις σπουδές τους.
Το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία έρχεται να πλήξει το σύνολο των βαθμίδων της εκπαίδευσης, είτε από τη σκοπιά των εργαζομένων-εκπαιδευτικών είτε από τη σκοπιά των μαθητών/ριών-σπουδαστών/ριών. Για αυτό το λόγο είναι αναγκαίο όσο ποτέ να σταθούμε ενωμένοι/ες απέναντι στο νέο νομοσχέδιο που φέρνει το υπουργείο εν μέσω παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης εκμεταλλευόμενο τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας και συναθροίσεων. Eίναι χρέος όλων μας να συγκροτήσουμε ένα πανεκπαιδευτικό κίνημα που θα συγκρουστεί δυναμικά με τις ελεεινές πρακτικές του Υπουργείου και του Κράτους που δεν διστάζουν ακόμη και αυτή τη στιγμή να εκμεταλλευτούν την τραγική κατάσταση που βιώνουμε.
Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου Κεραμέως για την παιδεία.
Καμία ανοχή στην υποτίμηση την δημόσιας παιδείας.
Μεταγραφές φοιτητών/ριών για όλους/ες όσους και όσες το έχουν ανάγκη.
Καμία απόλυση εκπαιδευτικού.
Ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση ανεξαρτήτου ηλικίας και «αριστείας»,
Να μην χαθεί το εξάμηνο για κανένα φοιτητή και καμία φοιτήτρια.
Κοινοί αγώνες μαθητών/ριών, εκπαιδευτικών, φοιτητών/ριών.