Σήμερα το πρωί, η διοίκηση της Uber στην Ελλάδα ανακοίνωσε την αναστολή της λειτουργίας της στην Αθήνα από την Δευτέρα 9 Απρίλη και έπειτα. Η εταιρεία πατούσε πάνω στο υπάρχον νομικό πλαίσιο που αφορούσε την τουριστική ενοικίαση οχημάτων με εκμίσθωση οδηγού. Η απόφαση της αυτή αυτή έχει να κάνει με το προσφατό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις 9 Μάρτη, που ορίζει ως υποχρεωτική την επιστροφή του οχήματος στον χωρο ενοικίασης, καθώς και ότι δεν μπορεί να υπάρχει παραπάνω από μια ενοικίαση ανά τρεις ώρες -φωτογραφικές ρυθμίσεις που κάνουν ντελώς ασύμφορη την λειτουργία της επιχείρησης.
Η ταχεία ανάπτυξη της Uber τόσο στην Ελλάδα, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, μέσα σε άλλα έχει να κάνει με το ότι κινείται σε μια γκρίζα ζώνη νομικά σαν νέα τεχνολογία, αφού εκμεταλλευέται την απουσία νομικού πλαισίου από τα περισσότερα κράτη και αποφεύγει αντίστοιχα τις υποχρεώσεις της σαν επιχείρηση. Έγινε γνωστή κυρίως ως μια εταιρεία που παρέχει την δυνατότητα αυταπασχόλησης και γιατί προσφέρει διαφορετικό τρόπο χρέωσης που τις περισσότερες φορές είναι οικονομικότερος από τα συμβατικά ταξί.
Στην πραγματικότητα, η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών, με ελάχιστες εξαιρέσεις, είναι μισθωτοί τουριστικών γραφείων ή εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων όπου τους παρέχουν όχημα, τους ορίζουν το ωράριο και επιβάλλουν συνθήκες οπού οι λέξεις «οκτάωρο», «προσαυξήση», «ρεπό», «αργίες» και «ένσημα» δεν έχουν ακουστεί, αλλά δεν έχουν υπάρξει και ποτέ εδώ και 3 χρόνια. Κατά κανόνα, βασιλεύουν τα 10ώρα ή 12ώρα με ένα ρεπό την εβδομάδα, με τις υπερωρίες προφανώς να είναι αδήλωτες και σε φιξ τιμή. Κι ενώ τα παραπάνω μπορεί να τα συναντήσει κανείς σε διάφορους κλάδους, η Uber, ως νέα τεχνολογία που είναι, έχει εισάγει πρωτοποριακές και καινοτομές μορφές ελέγχου των οδηγών σε τρεις φάσεις, αφού ο εργοδότης παρακολουθεί την κάθε κίνηση του μέσω GPS, ο επιβάτης με την βαθμολογία που βάζει κρίνει το κατά πόσο θα κρατήσει την δουλειά του και η ίδια εφαρμογή κρίνει εβδομαδιαία την απόδοση του βάσει των κερδών κάνοντας και τις απαραίτητες συστάσεις στον εργοδότη-συνεργάτη.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι εργαζόμενοι uber-αδες έχουν να αντιμετωπίσουν μια διαρκή τρομοκρατία αφού συχνά-πυκνά δέχονται τραμπουκισμούς, ξύλο, απειλές από την προσφιλή φυλή των ταξιτζίδων που τους έχει επικηρύξει.
Με το τοπίο να παραμένει ακόμη θολό για το μέλλον της Uber στην Ελλάδα, αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι οι πρώτοι που πληρώνουν το κόστος αυτής της απόφασης είναι οι εργαζόμενοι που την Δεύτερα θα απολυθούν μαζικά και μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο θα παραμείνουν άνεργοι με τις υποχρεώσεις τους να τρέχουν. Πάνω σε αυτή την αβεβαιότητα επιχειρείται, από μεριάς εργοδοτών, να δημιουργηθεί ένα κλίμα ενότητας απέναντι στον κοινό εχθρό που είναι ο καινούριος νόμος. Ακούγονται, μάλιστα, παρακλήσεις να αυξήσουμε τις ώρες εργασίας μας σαν εργαζόμενοι μέχρι την Δευτέρα, για να βάλουμε όλοι μαζί πλάτη να κλείσουν οι τρύπες του προϋπολογισμού και να μπορέσουμε να πληρωθούμε όλοι. Ευφάνταστη δικαιολογία για μια τελευταία αρπαχτή.
Με αυτό σαν δεδομένο, δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση ο αυθορμητισμός και η μαζικότητα της σημερινής διαμαρτυρίας των οδηγών στο υπουργείο Μεταφορών. Αν η οργάνωση και η δύναμη των μισθωτών οδηγών ήταν τέτοια, ώστε εν ώρα εργασίας να βρεθούν όλοι μαζί στους δρόμους, ίσως δεν θα χρειαζόταν να δουλεύουν αδήλωτα 12ώρα. Στην πραγματικότητα, η σημερινή συγκέντρωση ήταν κατ’ εντολή των αφεντικών τους και αναδεικνύει την δύναμη της τάξης των εργοδοτών να πιέζουν και να δημιουργούν εξελίξεις, πολύ πιο εύκολα από τους εργαζόμενους.
Ακριβώς ό,τι έκανε δηλαδή τόσο καιρό το αντίπαλο δέος των μικρών αφεντικών των ταξί. Πρόκειται για ένα παιχνίδι ανταγωνισμού για τον έλεγχο της αγοράς, που έχει στην μέση τους εργαζόμενους, είτε ως πιόνια, είτε ως σάκους του μποξ.
Κι όσο η Uber παλεύει με τα ταξί σε νομικό επίπεδο και επίπεδο πολιτικών διασυνδέσεων για τον έλεγχο της πιάτσας, οι εργαζόμενοι οδηγοί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα της εταιρείας βασίζεται στην δικιά μας άγρια εκμετάλλευση. Γι’ αυτό κάθε συζήτηση και δράση που αφορά την επιστροφή στην δουλειά, οφείλει να εκθέτει το κάτεργο και να βάζει στο τραπέζι την εργασία με αξιοπρεπείς και ανθρώπινους όρους, αλλιώς δεν βοηθάμε τους εαυτούς μας αλλά την ασύδοτη κερδοφορία της Uber και των εταιρειών-συνεργατών της.
-ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΚΤΟΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ. ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ, ΤΗΝ UBER ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ-ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
-ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΈΝΩΝ ΜΕ ΤΑ ΧΡΩΣΤΟΥΜΕΝΑ ΕΝΣΗΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ
-ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΖΩΗ ΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ, ΧΩΡΙΣ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ